Velkommen til årets oppdrag: MASTERPIECE℠!

I 8 uker fra 16. september skal over 700 lag fra Norge og Sverige skal arbeide med innovasjon, forskning, teknologi, design og programmering før det hele ender opp med en turnering 11. november der dere feirer alt dere har opplevd og oppnådd! Vi ønsker LYKKE TIL! 

Prosjekt MASTERPIECE℠!

Måten vi deler hobbyer og interesser med andre, kan være et uttrykk for vårt kreative jeg. Folk som jobber med kunst og kultur kan lære oss mye om hvordan man kommuniserer, hvordan man engasjerer og hvordan man underholder et publikum, uansett størrelse. Hva kan dere lære av museer, teatre og filmer som kan hjelpe dere med å dele det dere liker å gjøre?

NO-Start-ikon
Laget deres skal definere et problem innenfor årets tema som dere vil løse, og deretter finne en innovativ løsning på dette problemet. 
 
I Deltakerheftet finner dere mer informasjon om årets innovative prosjekt. Deltakerheftet finner dere under Nedlastinger/dokumenter når dere er logget inn som veileder eller som lag. 

Ønsker dere litt hjelp til å komme i gang? Last ned denne presentasjonen som dere kan bruke i klasserommet/gruppa:

123-kom-i-gang

skole2-header

Teknologi og robotkjøring

Årets MASTERPIECE℠ robotkonkurranse handler om teknologi som vil forbedre publikums opplevelse av en kreativ produksjon. Man får poeng ved å aktivere ulike typer teknologi. Ekspertene som er involvert i utformingen av showene og publikum skal leveres til forskjellige steder rundt på robotbanen.
NO-teknologi-ikon
Dere skal bygge og programmere en egen LEGO-robot som skal løse oppdragene på robotbanen. Dere skal tenke strategisk og prøve å få mange poeng som mulig i hver 2,5 minutters robotkamp. 

Nysgjerrig på robotoppdragene? De finner du her:


Oppdragsdokumenter

Oppdragsdokumentene Deltakerhefte, Veilederhefte og Regelhefte for Robotkonkurrransen laster dere ned fra Veileder- og Lagsiden når dere logger inn. Dere finner dokumentene der under "Nedlastinger"

mocup-hefter-NO

Her finner dere nyttige dokumenter om årets oppdrag:

 
OPPDATERINGER (20.10)
Oppdateringer legges her. Sjekk denne linken jevnlig. 

Regelhefte for robotkonkurransen 
Kalkulator for utregning av poeng (fra FIRST/LEGO Education)
Rapportmal (rapporten leveres ca. en uke før turnering)
Flowchart bedømming (felles bedømming for alle kategorier)
Flowchart bedømming (hver presentasjon for seg)

Laste ned programvare fra LEGO Education (husk å oppdatere/laste ned programvaren på nytt for å få opp det veiledede oppdraget)
Kode for veiledet oppdrag til Spike app
Robotleksjon EV3 lab

Logo MASTERPIECE

Ressurser prosjekt
Ressurser teknologi

I menyen kan dere finne:
- Byggeinstruksjoner for Challengesett
- Byggeinstruksjoner robotbord
- Inspirasjon
- Bedømming
- Priser

dommer-header

FIRST® LEGO® League kjerneverdier

Vi uttrykker FIRST®-filosofiene Gracious Professionalism® og Coopertition® gjennom våre kjerneverdier:

Oppdagelse: Vi utforsker nye kunnskaper og idéer.
Innovasjon: Vi bruker kreativitet og utholdenhet for å løse problemer.
Innvirkning:  Vi bruker det vi lærer til å forbedre verden.
Inkludering: Vi respekterer hverandre og omfavner våre ulikheter. 
Lagarbeid: Vi er sterkere når vi arbeider sammen.
Moro: Vi har det gøy!

Gjennom sesongen skal dere bruke kjerneverdiene i arbeidet med alle prosesser, både i prosjekt og teknologi. 
robotkamp1-smal

Lagets leveranser før turneringen:

 
Rapportinnlevering

  • Leveres på hjernekraft.org (lagsiden) ca. én uke
    før turnering
  • Rapportmal
  • Tegnbegrensning: Prosjekt 1000 ord, Teknologi 1000 ord, Kjerneverdier: 500 ord
  • Bildebegrensning: maks fem bilder per kategori

Andre forberedelser:

  • Planlegge stand
  • Øve på presentasjoner
  • Øve på robotkjøring

Lagets leveranser på turneringsdagen:

Presentasjon Innovativt Prosjekt og Teknologi:
  • 5 minutter per presentasjon

  • 5 minutter spørsmål og svar

Presentasjon Kjerneverdier:

  • 3 minutter presentasjon
  • 2 minutter spørsmål og svar

Robotkamper:

  • 3 innledende kamper, hver kamp varer 2,5 minutter

  • Beste poengsummer i runden går videre i turneringen

  • Finaler

Stand:

  • Dekorere og ferdigstille stand (arrangør vil informere om størrelse på stand)

  • Bemanne stand på turneringsdagen

veileder-header